Литвин О. В., викладач
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Туристична галузь сьогодні являється складовою економіки багатьох країн світу та може розглядатися як самостійний вид економічної діяльності і як міжгалузевий комплекс. Постійні зміни зовнішнього та внутрішнього середовища вимагають ефективного менеджменту, максимальної взаємодії із зовнішнім середовищем та використання внутрішнього потенціалу. Лише за умови правильної управлінської діяльності можлива ефективна діяльність підприємств сфери туризму та індустрії гостинності.
У процесі виробництва та реалізації туристичних послуг бере участь велика кількість суб'єктів підприємницької діяльності, між якими виникають взаємовідносини на усіх рівнях управління для досягнення стратегічних цілей в галузі туризму. Для формування та успішного просування туристичного продукту на внутрішньому та міжнародному ринках, необхідно враховувати:
– широкомасштабне проведення рекламної та інформаційної компанії в засобах масової інформації в Україні та за кордоном;
– розвиток виставково-ярмаркової діяльності у сфері туризму;
– організація презентацій туристських можливостей України в країнах, що спрямовують туристів в Україну;
– організація мережі інформаційних центрів для іноземних туристів в місцях проходження найбільших туристичних потоків;
– формування сучасної статистики туризму [1, с. 115]
Враховуючи основні моменти просування туристичного продукту необхідно враховувати особливості управління в туристичній сфері, які включають масштабність туристичної діяльності та взаємодію великої кількості складових. При цьому продавець надає комплекс послуг з можливістю обрати найбільш оптимальну для клієнта, що впливає на задоволення його бажань, ускладнюючи тим самим механізм управління.
Ефективний менеджмент може реалізуватися за рахунок набору загальновідомих класичних функцій, таких як:
– планування (прогнозування), що передбачає чітке визначення цілей діяльності туристичного підприємства та конкретних завдань працівників для досягнення поставленої мети.
Ефективність планування як функції управління на підприємствах залежить від принципів (основоположних правил), якими керуються при складанні планів. До них належать:
– всеосяжність планування – при плануванні мають бути передбачені всі події і ситуації, які в майбутньому будуть впливати на розвиток підприємства;
– точність планування – при складанні планів мають використовуватися сучасні методи, засоби, прийоми, тактика і процедури, які забезпечать точність прогнозування;
– ясність планування – мета й етапи планування повинні бути чіткими й зрозумілими для всіх працівників підприємства;
– безперервність планування;
– економічність планування – витрати на планування не мають перевищувати доходів від планування [2, с. 254].
– організація – це процес створення структури підприємства, яка дає можливість працівникам ефективно працювати та взаємодіяти для досягнення спільної мети;
– мотивація – вміння виконувати роботу, використовуючи знання, інтелект, досвід інших людей. Завданням функції мотивації є утворення такої стимулюючої системи, при якій персонал продуктивно виконує роботу відповідно до делегованих йому обов’язків.
– контроль – це процес, який забезпечує досягнення організацією своєї мети. Функція контролю в організації передбачає:
– вимір результатів діяльності;
– попередження кризових явищ;
– підтримування успіху.
Отже, складність менеджменту туристичних організацій полягає в самому характері туристичного продукту. Турист оплачує певний набір послуг і супутніх опцій в одному місці, а отримує їх в абсолютно іншому. У зв'язку з цим, ускладнюється характер зв'язків і ланцюжок їх надання. Саме тому, для надання якісної послуги підприємство має комплексно взаємодіяти з великою кількістю інших організацій інтегрованих як по вертикалі, так і по горизонталі.
Список використаних джерел:
1. Гризовська Л. О. Особливості та сучасні тенденції управління туристичним бізнесом в Україні Причорноморські економічні студії. 2018. Вип. 26(1). - С. 115-118. - URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ (дата звернення 11.10.2019 )
2. Нечаюк Л. І. Готельно-ресторанний бізнес: менеджмент: навчальний посібник. К.: Центр навчальної літератури, 2003. 348 с.