вова гончарук
Тема Автор
Повідомлень: 49
З нами з: Сер листопада 11, 2020 7:49 am

ОСОБЛИВОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА СФЕРИ ПОСЛУГ

Сер листопада 18, 2020 4:34 pm

Беньковська Д. О., студентка
Науковий керівник: д.е.н., професор Ящишина І.В.
Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка

Актуальність усебічного дослідження ринку послуг зумовлена його багатогранністю та суспільною значущістю. Необхідність виявлення особливостей діяльності підприємства сфери послуг зумовлена потребою у посиленні його конкурентних переваг і розвитку ринку послуг України в цілому.
Підтримку малого підприємництва у сфері послуг досліджує Сірий Ю.М. Сіренко С.О., Мережко Н.В., Тернова А.С. досліджують особливості діяльності підприємств сфери послуг в ринковому середовищі України.
Сфера послуг є важливим сектором економіки розвинутих постіндустріальних країн та займає все більш стійкі позиції у світовому господарстві. Зміни, які відбуваються в сервісному секторі у світовому масштабі, настільки суттєві, що сучасну економіку визначають як «сервісну» або «економіку послуг». Із початку 30-х років ХХ ст. послуги в окремих країнах світу стають основним об’єктом товарно-грошових відносин у результаті четвертого великого суспільного поділу праці – відокремлення сфери послуг від матеріального виробництва, внаслідок чого сфера послуг набуває найдинамічнішого розвитку [1, с. 43].
У сучасній економіці роль та значення послуг істотно зросли, проте економічною наукою досі не вироблено загальноприйнятого поняття послуги. Роль сфери послуг проявляється в тому, що вона: є важливим сектором національного і світового господарства; відіграє важливу роль у розвитку людського капіталу; впливає на функціонування і розвиток матеріального виробництва; сприяє збільшенню вільного часу; створює можливості для повнішого задоволення і розвитку потреб людей і суспільства; є найважливішим елементом формування сучасної якості життя; забезпечує якість економічного зростання і підвищення конкурентоспроможності країни [2, С. 19–23].
У сфері послуг широко поширені змішані форми організації підприємництва, наприклад, некомерційне господарювання, тобто господарська діяльність некомерційних організацій, де за допомогою держави забезпечується поєднання комерційних і некомерційних начал (при підпорядкуванні останніх першим). Саме у сфері послуг, де досить велику частку займає сектор соціальних послуг, формується некомерційний сектор економіки, в рамках якого здійснюється комерційна діяльність (організації охорони здоров'я, вищої та середньої освіти) [3].
За оцінками МВФ, на початку ХХІ ст. усі види послуг разом складали близько 70% вартості світового ВВП або 1500 млрд. дол. Економічна система кожної країни має свої особливості, які зумовлюють специфіку розвитку сфери послуг, яку також називають третинним сектором економіки [4, с. 15].
Систематизацію послуг найчастіше здійснюють залежно від їх специфічних особливостей. На рис. 1 подано їх групування за сферою споживання.
Рисунок 1.jpg
Рисунок 1.jpg (65.73 Кіб) Переглянуто 1706 разів
Джерело: згруповано автором з використанням матеріалів [5, С. 68–72], [3].
Розглянемо структуру ринку послуг України на початку 2020 р. (рис. 2)
image_2020-11-18_183120.png
image_2020-11-18_183120.png (52.78 Кіб) Переглянуто 1706 разів
Рис. 2. Структура ринку послуг України у І кварталі 2020 р.
Джерело: розраховано автором з використанням [6].

У структурі реалізованих послуг за досліджуваний період переважалт послуги транспорту, складського господарства, поштової та кур'єрської діяльності. При цьому лише 10,7% цього обсягу реалізована населенню. Послуги в області інформації та телекомунікації також займають лідерську позицію (18,2% від усього обсягу реалізованих послуг), при цьому населенню реалізовано 34%. Незначну питому вагу серед реалізованих послуг у І кварталі 2020 р. склали послуги сфери мистецтва, спорту, розваг та відпочинку (0,7%), проте половина цього виду послуг надавалась домогосподарствам. Також переважно надавались населенню такі послуги: освіта – 93,7%, охорона здоров'я та надання соціальної допомоги – 87,8%, з тимчасового розміщування й організації харчування – 65%. Переважно підприємствам, державним і недержавним установам і організаціям надавались такі послуги: операції з нерухомим майном (95,4% від загальної реалізації послуг даного виду), професійна, наукова та технічна діяльність (96,1%), Діяльність у сфері адміністративного та допоміжного обслуговування (76,7%).
Загалом послуг за досліджуваний період реалізовано на суму 226974 млн. грн., реалізовано населенню 23,1% від вказаного обсягу.
Особливостями послуги як специфічного товару є:
- складність у визначенні моменту надання;
- високий ступінь суб’єктивності у визначенні ціни послуги;
- невелика кількість або відсутність альтернатив деяких видів послуг;
- більш значний вплив репутації підприємства на його успішність;
- залежність ряду послуг від локації споживачів через неможливість транспортування;
- послуги виробляються і споживаються одночасно і не зберігаються;
- ринок послуг більш захищений від іноземної конкуренції;
- торгівля послугами взаємопов'язана і впливає на торгівлю товарами;
- не всі послуги, на відміну від інших об'єктів комерційної діяльності, придатні до широкого залучення в міжнародний господарський обіг.
Підприємства сфери послуг за своєю природою відносяться до категорії підвищеного ризику. Тому особливого значення у діяльності суб’єкта господарювання набуває маркетинг послуг, в рамках якого передбачаються спеціальні заходи, що дозволяють послабити негативний вплив особливостей послуг. Причому маркетинг розширює свої функції, тобто поряд з функціями дослідження, стимулювання збуту і розподілу послуги, з'являється функція взаємодії з покупцем.
Особливості діяльності підприємства сфери послуг, зумовлені взаємодією зі споживачем:
- на споживача орієнтовано все виробництво послуг, оскільки ефективність функціонування сервісних підприємств визначається насамперед критеріями зовнішньої ефективності;
- індивідуальність споживання послуги та участь самого споживача в процесі виробництва послуги;
- для більшої частини підприємців, що здійснюють свою діяльність у сфері послуг, договори за участю споживачів-громадян носять публічний характер, тобто є обов'язковими для укладення з боку надавача;
- саме покупець є основним джерелом даних про ринок і конкурентів (бенчмаркінг).
Рівень розвитку сфери послуг є одним із найважливіших показників соціально-економічного стану країни, оскільки перебуває під впливом складних суспільно-економічних процесів. У дослідженні проаналізована структура ринку послуг України; розглянуті особливостями послуги як специфічного товару; особливості діяльності підприємства сфери послуг, зумовлені взаємодією зі споживачем.
Для подальшого розвитку підприємств сфери послуг необхідним є вирішення завдань: формування сприятливих умов для підприємницької діяльності; створення економічного та правового середовища; вдосконалення дії механізму місцевого самоврядування; залучення громади до активної участі у визначенні пріоритетних напрямів зростання ринку послуг; створення реальних можливостей кожному підприємству доступу до виробничих, матеріально-технічних та фінансових ресурсів; подальший розвиток комерційної системи інформаційного забезпечення підприємницької діяльності; застосування механізму партнерства для стимулювання розвитку перспективних видів діяльності у сфері послуг; здійснення заходів у галузі інвестиційної політики та сприяння інноваційному інвестуванню підприємств; підтримка в перспективі на відповідній науковій основі розвитку мережевих та кластерних структур безпосередньо сервісного характеру (транспортно-логістичні, туристично-рекреаційні, культурно-розважальні).

Список використаних джерел:
1. Апопій В.В. Організація і технологія надання послуг : [навч. посіб.]. В.В. Апопій [та ін.]. Київ : Академія, 2006. 312 с.
2. Данилюк Т.О. Сучасний стан та перспективи розвитку ринку послуг України. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. № 3. 2015. С. 19–23. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/echcenu_2015_3_5(дата звернення 30.10.2020).
3. Заблоцька Р.А. Інноваційний розвиток сфери послуг. Міжнародні відносини. Серія «Економічні науки». № 4. 2014. URL : http://journals.iir.kiev.ua/index.php/ec_n/ article/download/2551/2260 (дата звернення 30.10.2020)
4. Остапенко Я.О. Сфера послуг під кутом статистики. Сучасні питання економіки і права. № 1. 2015. С. 14–20.
5. Сіренко С.О., Мережко Н.В., Тернова А.С. Особливості діяльності підприємств сфери послуг в ринковому середовищі України. Інтелект ХХІ. № 5. 2017. С. 68–72.
6. Державна служба статистики України. URL : http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 30.10.2020)
 
Богашко
Повідомлень: 6
З нами з: Чет листопада 19, 2020 3:33 pm

Re: ОСОБЛИВОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА СФЕРИ ПОСЛУГ

Чет листопада 19, 2020 4:33 pm

Важлива тематика, зважаючи на проблеми розвитку малого бізнесу в умовах карантину.

Хто зараз онлайн

Зараз переглядають цей форум: Немає зареєстрованих користувачів і 1 гість