mukovoz_oleksandr
Тема Автор
Повідомлень: 115
З нами з: П'ят листопада 11, 2022 11:49 am

ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ В УМОВАХ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ В УКРАЇНІ

Сер листопада 16, 2022 11:15 am

Бровко Н.В., здобувач вищої освіти
Науковий керівник:
канд. екон. наук, доцент Дем’янишина О. А.
Уманський державний педагогічний
університет імені Павла Тичини

Підвищенню фінансової самостійності територіальних утворень в Україні сприяли реформи органів місцевого самоврядування та зміни територіальної організації місцевої влади. Основою такої самостійності є місцеві бюджети. Найчисельнішу фундаментальну ланку бюджетної системи України являють собою місцеві бюджети. Надзвичайно важливою є роль місцевих бюджетів у процесі перерозподілу внутрішнього валового продукту, у фінансовому забезпеченні надання публічних послуг, здійсненні прямого впливу на ступінь задоволення потреб населення, зокрема соціальних.
За таких обставин актуалізуються питання зміцнення та розвитку місцевих бюджетів, оскільки ефективне виконання органами місцевої влади своїх функцій та, як наслідок, підвищення рівня життя населення окремих територій, можливе лише за наявності достатніх фінансових ресурсів.
У рамках реалізації основного етапу децентралізації державної влади та реформи місцевого самоврядування завершується процес формування адміністративно-територіального устрою базового та субрегіонального рівня.
Місцеві бюджети за сучасних умов розвитку України є основним інструментом реалізації регіональної соціально-економічної політики, основною метою якої є децентралізація влади і делегування додаткових функцій з питань економічного та соціального розвитку регіонів, ліквідація диспропорцій у фінансовому забезпеченні регіонів, забезпечення стабільного та збалансованого соціально-економічного розвитку територій та удосконалення їх міжбюджетних відносин.
Поняття місцевий бюджет відповідно до нормативно-правового визначення показав, що вперше суть цієї категорії було висвітлено у Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні»: «бюджет місцевого самоврядування (місцевий бюджет) – план утворення і використання фінансових ресурсів, необхідних для забезпечення функцій та повноважень місцевого самоврядування» [1]. Також визначення бюджету як такого є наведені у Бюджетному кодексі України [2]:
бюджет – план формування та використання фінансових ресурсів для забезпечення завдань і функцій, які здійснюються відповідно органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування протягом бюджетного періоду;
бюджети місцевого самоврядування – бюджети територіальних громад сіл, їх об’єднань, селищ, міст (у тому числі районів у містах), бюджети об’єднаних територіальних громад;
бюджети об’єднаних територіальних громад – бюджети об’єднаних територіальних громад, створених згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, а також бюджети об’єднаних територіальних громад, визнаних Кабінетом Міністрів України спроможними в порядку, встановленому законом.
Досягненню пропорційності у вирішенні щоденних питань сталого розвитку регіонів сприяють cаме місцеві бюджети.
Головним стратегічним завданням модернізації системи публічного управління та територіальної організації влади, яка сьогодні здійснюється, є формування досконалого місцевого самоврядування, створення комфортних умов для проживання громадян, надання їм високоякісних та доступних послуг. Досягнення зазначених цілей неможливе без належного рівня економічного розвитку відповідних територій, їх фінансового забезпечення і достатніх джерел для наповнення місцевих бюджетів [3].
На сукупності розуміння місцеві бюджети акцентують увагу Ковалевич Д. А. [4] та Михайленко С. В. [5], звертаючи увагу на можливість їх розкриття з різних позицій.
Ковалевич Д. А. визначає роль місцевих бюджетів як елемента розвитку держави. Він звертає увагу на те, що:
- роль місцевих бюджетів як фінансового джерела та чинника підвищення економічного потенціалу;
- за рахунок використання ресурсів місцевих бюджетів забезпечується фінансування заходів у сфері освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури та спорту, тобто здійснюється надання відповідних соціальних послуг;
- роль місцевих бюджетів у перерозподілі ВВП, здійсненні впливу на задоволення потреб населення, соціально-економічний розвиток регіону;
- центральне місце місцевих бюджетів в економічній системі держави через акумуляцію значних фінансових ресурсів;
- роль місцевих бюджетів як фундаменту самостійності органів місцевого самоврядування та фінансової основи розвитку територіальних громад (соціального, економічно-господарського, культурного, екологічного тощо);
- чисельність місцевих бюджетів як ланки бюджетної системи [4].
Михайленко С. В. Розглядає бюджет з різних точок зору: як правову категорію, законодавчий акт, фонд фінансових ресурсів, прогноз доходів і видатків, регулятор фінансових відносин, фізичну наявність грошових коштів на відповідних рахунках, сукупність бюджетних відносин [5].
Зважаючи на роль місцевих бюджетів, І. Чугунов зауважує, що вони уособлюють фінансовий механізм, який проявляється у накопиченні грошових фондів, які спрямовуються на задоволення соціально-культурних і побутових потреб територіальних громад, і через них забезпечується перерозподіл вартості у міжтериторіальному вимірі, між галузями господарства, в економічній та суспільній сферах, а, отже, визначає їх як важливий інструмент фінансово-економічного регулювання [6]. Відтак учений акцентує на регуляторній функції місцевих бюджетів.
О. Крук натомість звертає увагу на економічну безпеку місцевого бюджету, досягнення якої вимагає дотримання таких основних вимог: балансу дохідної та видаткової частин бюджету та спроможності до стабільного забезпечення потреб населення відповідної території, а також здатності органів місцевого самоврядування за рахунок місцевих бюджетів самостійно забезпечити реалізацію своїх повноважень. Аналіз погляду економіста дозволяє виділити стабілізаційну функцію місцевих бюджетів, а також зауважує необхідність за рахунок бюджету досягнення самостійності органів місцевого самоврядування, що особливо актуально в Україні в умовах децентралізації [7].
Сучасні умови економічної кризи, дефіцит коштів створюють підґрунтя для впровадження бюджетної децентралізації в країні.
Повне впровадження бюджетної децентралізації дозволить, на нашу думку, чітко визначити перелік власних та делегованих повноважень, завдяки чому державні органи влади будуть чітко виконувати свої функції повноваження та мати власне фінансове забезпечення і не перекладати частку своїх функцій на місцеві органи влади. А регіональні органи самоврядування будуть мати більш ширше коло повноважень та власне фінансове забезпечення, яке буде незалежним від центральної влади, а це впливатиме на покращання надання суспільних послуг.
Таким чином, для забезпечення успіху функціонування місцевих бюджетів в умовах бюджетної децентралізації необхідно: провести реформу міжбюджетних відносин на нормативно-правовому рівні; провести реформування місцевих бюджетів, в основі якого має бути соціально-економічний розвиток адміністративно-територіальних одиниць з урахуванням удосконалення міжбюджетних відносин.
Отже, особливого значення набуває децентралізація управління місцевими бюджетами, метою якої є економічне зростання регіонів, соціальне забезпечення населення та зацікавленість у пошуку додаткових джерел фінансування, запровадження максимального рівня прозорості використання бюджетних коштів органами місцевого самоврядування.

Список використаних джерел:
1. Про місцеве самоврядування в Україні: Верховна Рада України Закон від 21.05.1997 № 280/97-ВР. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/280 ... 3805453071
2. Бюджетний кодекс України: Верховна Рада України; Кодекc України, Закон, Кодекс від 08.07.2010 № 2456$VI. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2456-17.
3. Місцеві бюджети та бюджетна децентралізація. URL: https://decentralization.gov.ua/finance
4. Ковалевич Д. А. Місцеві бюджети та їх роль у територіальному розвитку. Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки. 2014. Вип. 2. С. 198 – 203.
5. Михайленко С. В. Бюджетний менеджмент: стан та оцінка ефективності: монографія. Одеса: ВСВ, Друк Південь, 2011. 400 с.
6. Чугунов О. І. Бюджети місцевого самоврядування як інструмент соціально-економічного розвитку територій. Економічний вісник університету. 2014. Вип. 23(1). С. 262 – 266.
7. Раделицький Ю. О., Квасній О. Р. Місцеві бюджети в умовах децентралізації: теоретичні аспекти. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2018. Вип. 5. С. 147 – 153. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sepspu_2018_5_25

Хто зараз онлайн

Зараз переглядають цей форум: Немає зареєстрованих користувачів і 1 гість