Модератор: mukovoz_oleksandr

 
mukovoz_oleksandr
Тема Автор
Повідомлень: 115
З нами з: П'ят листопада 11, 2022 11:49 am

ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ СТРАТЕГІЇ ФІНАНСОВОГО РОЗВИТКУ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД

Вів листопада 14, 2023 4:57 pm

Соколовська О. О., здобувач вищої освіти
Науковий керівник:
канд. екон. наук., доцент Вінницька О. А.
Уманський державний педагогічний
університет імені Павла Тичини


У сучасних умовах органам місцевого самоврядування новостворених громад необхідно детально розуміти природу місцевих фінансів, розуміти механізм їх функціонування, вміти аналізувати процеси та явища формування та розподілу грошових фондів, вміти використовувати їх форми, засоби і методи, які дозволять найбільш ефективно використовувати місцеві фінанси. як інструмент впливу на всі етапи процесу фінансового розвитку своєї громади. Отже, через місцеві фінанси створюються відносини між органами місцевого самоврядування з усіма підприємствами, що працюють на території територіальної громади, а також його населенням. Реформа місцевого самоврядування має забезпечити можливість місцевої влади самостійно вирішувати всі питання місцевого значення за рахунок власних ресурсів.
Складання прогнозу на плановий та наступні за плановим два бюджетні періоди є обов’язковим відповідно до положень Бюджетного кодексу України. При прогнозуванні доходів місцевих бюджетів необхідно враховувати оцінку стратегії діяльності з урахуванням програм та рішень місцевих органів влади та поточної економічної ситуації у регіоні [1].
Саме тому, головним інструментом реалізації основних напрямів державної, регіональної та місцевої політики, фінансового і соціально-економічного розвитку громади є побудова ефективної стратегії управління фінансами територіальних громад.
Таким чином, встановлено фактори, що впливають на формування стратегії управління фінансами територіальних громад як бізнес-моделі розвитку національної економіки України. Фактори, що впливають на формування стратегії управління фінансами територіальних громад, включають:
- прямі міжбюджетні відносини територіальних громад та державним бюджетом;
- доступність і якість публічних послуг, які надаються у територіальних громадах;
- концентрація значних фінансових ресурсів у бюджеті територіальних громад;
- фінанси територіальних громад охоплюють територію декількох населених пунктів;
- відсутність досвіду управління фінансами територіальних громад [2].
Безсумнівно, що у вирішенні актуальних проблем управління фінансами територіальних громад дія цих факторів не дає можливості швидко та ефективно реформувати місцеві фінанси. Однак стає можливим уникнути недоліків у цій сфері, зокрема створюється сприятливе середовище для позитивних змін у сфері місцевих фінансів.
Виділено основні напрями фінансової стратегії територіальних громад:
• оцінювання та аналізування фінансово-економічного стану територіальних громад;
• розробка облікової і податкової політики територіальних громад;
• збут продукції і прибуток;
• управління доходами і витратами територіальних громад;
• вибір конкретної інвестиційної політики;
• розроблення кредитної і страхової політики територіальних громад;
• оцінювання досягнень територіальних громад та інше.
Проте вибір тієї чи іншої стратегії не гарантує отримання очікуваного ефекту через вплив численних зовнішніх факторів, а саме стану грошово-кредитної, бюджетної, податкової, митної політики держави.
Державна регіональна політика в Україні набула європейського характеру і регіони можуть самостійно планувати та фінансувати власний розвиток. Бюджети об’єднаних територіальних громад стали пропорційними з бюджетами міст обласного значення та отримали значні фінансові ресурси [3].
Також завданням стратегічного управління фінансами територіальних громад є пошук додаткових джерел наповнення бюджету територіальних громад. Додатковими джерела наповнення можуть бути різні міжнародні програми фінансування проектів на засадах співфінансування з органами місцевого самоврядування; участь органів місцевого самоврядування в реалізації інвестиційних програм і проектів на умовах співфінансування з державою; застосування територіальними громадами державно-приватного партнерства; продаж земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах [4].
Ефективна стратегія управління фінансовим розвитком територіальної громади сприятиме підвищенню конкуренції населених пунктів у межах територіальної громади, залученню до управлінських структур громади висококваліфікованих спеціалістів, зниженню рівня корупції у сфері управління фінансами місцевих рад та приймати рішення щодо надання більшої кількості різноманітних публічних послуг на рівні територіальної громади. Це зрештою забезпечить прозорість всього бюджету. Відповідно, для збалансованого розвитку територіальних громад необхідна ефективна стратегія.


Список використаних джерел:
1. Vinnytska, O. A., Berzhanir, A. L., Berzhanir, I. A., 2018. Simulation of the local budget income structure in the context of the financial independence of local government bodies. Науковий вісник Полісся, 1 (13), Ч. 1. С. 215-221.
2. Токаренко, О., Матвієнко Г. Стратегічне управління фінансами територіальних громад. Економіка та суспільство, 2023. № 47. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-5
3. Вінницька О.А., Чвертко Л.А., Корнієнко Т.О. Роль децентралізації у формуванні засад фінансового забезпечення місцевого самоврядування. The ХII International Scientific and Practical Conference «Actual priorities of modern science, education and practice», March 29 – April 01, 2022, Paris, France. С. 168-171. https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/14579
4. Вінницька О. А., Чвертко Л. А. Діджиталізація місцевого самоврядування. Україна у світових глобалізаційних процесах: культура, економіка, суспільство: тези доповідей Міжнар. наук.-практ. конф., Київ, 23–24 березня 2023 р. / М-во освіти і науки України; Київ. ун-т культури, Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. Київ : Вид. центр КНУКіМ, 2023, Част. 4. С. 20-23.

Хто зараз онлайн

Зараз переглядають цей форум: Немає зареєстрованих користувачів і 1 гість