Модератор: mukovoz_oleksandr

 
mukovoz_oleksandr
Тема Автор
Повідомлень: 115
З нами з: П'ят листопада 11, 2022 11:49 am

ТРАНСФОРМАЦІЯ АРХІТЕКТУРНО-БУДІВЕЛЬНОГО КОНТРОЛЮ ПІД ВПЛИВОМ ЦИФРОВІЗАЦІЇ

Вів листопада 14, 2023 8:33 pm

Литвинюк Є.І.,
Національний університет «Одеська політехніка»
Магістр публічного управління,
Начальник другого відділу Управління Державна інспекція архітектури та містобудування України в Одеській області


Сьогодні однією з умов цифрової трансформації в сфері будівництва є розвиток умов розробки цифрових сервісів і платформних рішень, які спрямовані на вибудовування систем управління цією сферою, координації та моніторингу даних та аналізу інформації.
Цифрова трансформація державного управління, на думку експертів, – це не просто автоматизація та оптимізація окремих процесів при наданні державних функцій, у тому числі при наданні державних послуг, а впровадження та використання тих чи інших сучасних інформаційно-комунікаційних технологій на користь забезпечення діяльності державних органів [1].
Цифрова трансформація покликана якісно змінити зміст державного управління, у тому числі окремі його процедури, стадії управлінського циклу, державні функції, їх склад та типи.
В Україні і в зарубіжних країнах цифрова трансформація розглядається як драйвер підвищення доступності та якості державних послуг. Однак, потенціал застосування проривних цифрових технологій не обмежується лише певним типом державних функцій. Значними є можливості сучасних цифрових технологій для трансформації вироблення державної політики та нормотворення, адміністрування доходів, управління державним майном, контрольно-наглядової діяльності.
Особливо слід зауважити, що цифрова трансформація передбачає якісну зміну на основі цифровізації системи державного управління, у тому числі окремих процедур, стадій управлінського циклу, державних функцій та їх типів, що призводить до підвищення якості функціонування системи державного управління
Тому, поряд із використанням ризик-орієнтованого підходу, перехід контрольно-наглядової діяльності в будівництві до цифрового формату є не лише одним із значущих компонентів оновлення контрольно-наглядової діяльності, а й елементом цифрового розвитку України в цілому.
Тому, цифрова трансформація архітектурно-будівельного контролю та нагляду – це зміна на основі цифровізації змісту держуправління та нагляду, що призводить до підвищення якості, результативності та ефективності архітектурно-будівельного контролю та зниження необґрунтованого державного втручання.
Створення Єдиної державний електронній системі у сфері будівництва (ЄДЕССБ) – стало ключовим результатом Реформи цифровізації будівництва. Це загальнонаціональна інформаційна система, що покликана впорядкувати процес будівництва в Україні і через максимальну публічність інформації зробити його прозорим та вільним від корупції. Вона призначена реалізувати весь життєвий цикл будівництва об'єкту починаючи з отримання містобудівних умов та обмежень і закінчуючи його введенням в експлуатацію [2].
Більшість інформації та документації необхідної для ведення будівництва створюється в Системі відповідними суб'єктами, що дозволяє централізувати та стандартизувати дані з багатьох розрізнених джерел інформації.
ЄДЕССБ здійснює електронну інформаційну взаємодію у режимі реального часу з іншими електронними інформаційними системами: Державним земельним кадастром, Державним реєстром речових прав на нерухоме майно, Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, Єдиним реєстром з оцінки впливу на довкілля, Єдиним державним реєстром судових рішень, Єдиним державним реєстром виконавчих документів, Державним реєстром нерухомих пам’яток України, Державним реєстром загальнообов’язкового державного соціального страхування, інтегрованою автоматизованою системою державного нагляду (контролю) [1].
Крім того, постійно продовжується розвиток інструментів та електронних сервісів в самій ЄДЕССБ, а саме – автоматизованих робочих місць користувачів, розширення автоматичних перевірок та покращення внутрішньої навігації.
ЄДЕССБ передбачає максимальну автоматизацію усіх процесів державного регулювання в будівництві з метою подолання корупції у цій сфері. Увесь процес документального супроводу зведення будівель усіх класів наслідків (СС1, СС2 та СС3) перевели в онлайн. Документи не можна підробити, а кожен рух, акт і підпис можна відстежити [3].
ЄДЕССБ є частиною екосистеми DREAM (Digital Restoration Ecosystem for Accounable Management) – це державна електронна екосистема, яка забезпечує єдиний цифровий маршрут для всіх проєктів відбудови. Громади можуть створювати свої проєкти, презентувати їх міжнародним партнерам для залучення фінансових ресурсів та управляти процесом будівництва.
Цифрова екосистема управління відбудовою впроваджує найвищі стандарти доброчесності, підзвітності, ефективності та прозорості у відновленні України для зміцнення довіри між урядом, громадянами, бізнесом та фінансовими установами.
DREAM дозволяє будь-кому та де завгодно контролювати результативність і ефективність реалізації проєктів та використовувати цю інформацію для зменшення ризиків, створення точної звітності та покращення якості проєктів в цілому.
Сьогодні перевірка всіх документів та відомостей, які вносяться до Реєстру будівельної діяльності, проводиться шляхом здійснення формато-логічного контролю та контролю із застосуванням підсистеми управління ризиками. Невід’ємною архівною складовою частиною Реєстру будівельної діяльності є єдиний реєстр документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.
За підрахунками експертів, реальний антикорупційний ефект від цифровізації будівництва вже сягає півтора мільярда гривень на рік, а економія для держави – 9,6 мільярда гривень [4].
Тобто, можна зробити наступні висновки:
– по-перше, функціонування ЄДЕССБ дозволить впорядкувати процес будівництва в Україні через максимальну публічність інформації зробити його прозорим та вільним від корупції, реалізувати весь життєвий цикл будівництва об’єкту починаючи з дотримання містобудівних умов та обмежень, закінчуючи його введенням в експлуатацію;
– по-друге, для реалізації проєкту цифрової трансформації архітектурно будівельного контролю необхідно надалі вдосконалювати нормативно-правову базу в цьому напрямку та максимально зменшити вплив на прийняття рішення людиною з надання адміністративних послу. Ефективне правове регулювання використання інформаційних технологій у будівельній галузі є запорукою зниження впливу негативних факторів суб’єктивного та об’єктивного характеру на процес відбудови України у післявоєнний час;
– по-третє, запровадження ЄДЕССБ слід вважати значним проривом у сфері інформаційного забезпечення будівельної галузі. Інформаційні технології дозволяють акумулювати та аналізувати відомості про житловий та нежитловий фонд, завдану йому шкоду, сприяють дистанційному, оперативному наданню адміністративні послуги у сфері будівництва, а також створюють інші можливості для органів публічної влади, юридичних та фізичних осіб, дозволяють якісно боротися з корупцією та бюрократією у цій сфері. Використання інформаційних технологій у сфері будівництва стає гарантією прозорості використання коштів, що підвищує привабливість України для інвесторів.


Список використаних джерел:
1. Тищенкова І.О. Електронні послуги у діяльності публічної адміністрації України: монографія. Дніпро: Дніпроп. державний університет внутрішніх справ, 2017. 156 с.
2. В Україні введено в експлуатацію Єдину державну електронну систему у сфері будівництва. URL: https://sud.ua/uk/news/ukraine/255888-v ... roitelstva
3. Цифровізація будівельної сфери: спрощення життя для бізнесу та фундамент для прозорої повоєнної відбудови країни. URL: https://tapas.org.ua/all-uk/blogs-uk/ts ... vy-krainy/
4. Кабінет забудовника – як працює? URL: https://www.asterslaw.com/ua/press_cent ... n_ukraine/

Хто зараз онлайн

Зараз переглядають цей форум: Немає зареєстрованих користувачів і 1 гість