Гарматюк О. В., викладач
Уманський держаний педагогічний університет імені Павла Тичини
Основною умовою успішного розвитку бізнесу стає його підвищена увага до потреб клієнтів і розробка ряду технологій управління взаємовідносинами. В даний час організаціям недостатньо надавати клієнтам якісну продукцію і послуги, важливо спрямовувати зусилля на встановлення і підтримання довгострокових відносин як із зовнішніми, так і з внутрішніми клієнтами, щоб вони були зацікавлені в поліпшенні результатів роботи.
Поняття «клієнтоорієнтованість» міцно ввійшло до сучасного бізнес-словника, найчастіше його вживають у контексті маркетингу чи сервісу, іноді – як їх ключовий елемент. Клієнтоорієнтованість у бізнес-практиці трапляється значно рідше, і найчастіше є скоріш результатом інтуїції керівника, аніж продуманим кроком. Однак, сучасні ринкові умови спонукають до перетворення цього поняття з окремого елементу на філософію бізнесу.
Зростання значущості питань формування та підтримки ефективних відносин з клієнтами стало наслідком серії технологічних, економічних і методологічних змін у зовнішньому середовищі організацій.
Орієнтація на клієнтів обов’язково повинна призводити до збільшення результативності організації. Якщо немає додаткового прибутку від більш якісного обслуговування, то немає і клієнтоорієнтованості. Нерозуміння цього факту призводить до невиправданих витрат, тому що ресурси використовуються неефективно [1].
Як результатів використання клієнтоорієнтованого підходу можна розглядати: зростання загальної конкурентоспроможності організації за рахунок активізації її ринкової спрямованості; зменшення витрат організації за рахунок зростання кількості постійних лояльних клієнтів; паралельне дотримання інтересів клієнтів і організації за рахунок грамотної сегментації; зростання ефективності менеджменту за рахунок розгляду обслуговування клієнтів як комплексного бізнес-процесу, в якому беруть участь різні підрозділи [2].
Клієнтоорієнтованість можна розуміти як самообмеження організації, яке винагороджується збільшенням клієнтів. Компанія не виходить за рамки своєї компетенції і не намагається задовольнити абсолютно всі потреби всіх своїх клієнтів, замість цього концентруючись на своїй ключовій компетенції для обмеженою цільової групи, яка здатна на встановлення партнерських взаємовідносин [3].
Різні аспекти прояви клієнтоорієнтованості можна продемонструвати на основі моделі Мак - Кінсі «7С», яка розглядає організацію як систему, що складається з семи елементів. Результат подібної систематизації форм клієнтоорієнтованості представлений в табл. 1.
Таким чином, можна визначити такі основні умови для організації, яка претендує на клієнтоорієнтованість: наявність усвідомлених і цілеспрямованих ключових компетенцій і відсутність декларативних ключових компетенцій загального характеру (приклади останніх: виробництво якісного товару за справедливою ціною, задоволення очікувань споживачів); однозначне визначення цільових груп та виявлення їх унікальних потреб. Готовність відмовити нецільовому клієнту для пріоритетного обслуговування ключового; пріоритет довгострокового прибутку, а не короткострокова вигода, орієнтація на розвиток, а не виживання.
Таблиця 1
Форми клієнтоорієнтованості за елементами моделі Мак-Кінсі «7С»
Елемент моделі «7С» Сутність елемента Форми клієнтоорієнтованості
Стратегія Довгостроковий план розвитку організації, що сприяє зростанню
конкурентоспроможності і створення міцних конкурентних переваг Наявність стратегії дозволяє організації досягати ключових компетенцій в різних аспектах відносин із споживачами
Структура Спосіб організації взаємодії між підрозділами із зазначенням принципів підпорядкування і сфери відповідальності Взаємодія «фронт-офіс» та «бек-офісу» з метою забезпечення злагодженої роботи персоналу в процесі обслуговування споживачів
Сутність управління Методи прийняття управлінських рішень, ведення щоденної роботи в організації, розвитку бізнесу Відповідність прийнятих правил і процедур до вимог максимального задоволення потреб клієнтів
Система цінностей Норми і стандарти взаємодії в організації; принципи корпоративної культури, місія Пропаганда цінностей клієнтоорієнтованості серед працівників організації
Система навичок Здібності, потенціал і компетенції, якими володіє персонал організації Компетенції, які необхідні для реалізації клієнтоорієнтованого підходу
Склад працівників Скільки співробітників працює в організації, хто вони за фахом, як організована робота з персоналом: набір, підвищення кваліфікації, мотивація Персонал є активним учасником комунікацій між організацією та її клієнтамию. Отримує і передає інформацію про ступінь задоволеності клієнтів
Стиль взаємовідносин всередині організації Стиль управління, прийнятий в організації; значення керівників і їх роль у прийнятті стратегічних рішень з розвитку бізнесу Клієнтоорієнтований стиль взаємин дає можливість удосконалюватися і відповідати очікуванням клієнтів
Отже, у кожній компанії в умовах сучасного ринку необхідно розглядати реалізацію клієнтоорієнтованого підходу як генеральну лінію стратегічного управління. Це забезпечить підвищення конкурентоспроможності організації та зростання її прибутковості.
Список використаних джерел:
1. Клієнтоорієнтованість як філософія. URL: http://www.management. com.ua/notes/client-orientation-as-philosophy.html (дата звернення: 23.10.2019).
2. Рувенный И. Я. Клиентоориентированный подход к развитию организации. Альманах современной науки и образования. 2015. № 6 (96). С. 132– 135.
3. Гельманова З. С., Петровская А. С. Клиентоориентированный подход к развитию фирмы. Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2016. №10-2. С. 292–298. URL: https://applied-research.ru/ru/article/view?id=10337 (дата обращения: 24.10.2019).