Слатвінська Л. А., к.е.н., доцент
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Фінансове забезпечення туристичної галузі – це створення сприятливого середовища щодо виділення, розподілу та залучення фінансових ресурсів для розвитку туризму [1].
Сфера туризму в економіці країни виступає як джерело валютних надходжень, що сприяє збільшенню платіжного балансу і ВВП, диверсифікації економіки, забезпечення зайнятості, зростання прибутків, а отже підвищення рівня добробуту нації. Динамічний розвиток сфери туризму здійснює і мультиплікаційний ефект на інші галузі економіки, в яких активізується інвестиційна діяльність – зростають капітальні активи, створюються нові робочі місця, розширюється обіг коштів. В той же час, традиційні методи та підходи фінансового забезпечення не забезпечують ефективного і стійкого функціонування та розвитку, зокрема сфери туризму [2].
На думку В. Кифяк [3] функціонування підприємства супроводжується безперервним кругообігом коштів, який здійснюється у вигляді витрат ресурсів і одержання доходів, їхнього розподілу й використання. При цьому визначаються джерела коштів, напрямки та форми фінансування, оптимізується структура капіталу, проводяться розрахунки з постачальниками матеріально-технічних ресурсів, покупцями продукції, державними органами (сплата податків), персоналом підприємства тощо. Усі ці грошові відносини становлять зміст фінансової діяльності підприємства. Відповідно, основні завдання фінансової діяльності такі: вибір оптимальних форм фінансування, структури капіталу підприємства і напрямків його використання з метою забезпечення стабільно високої прибутковості, балансування в часі надходжень і витрат платіжних засобів, підтримування належної ліквідності та своєчасності розрахунків.
При дослідженні фінансового забезпечення підприємств сфери туризму, на думку О. М. Шумплат [2] необхідно дотримуватись системного підходу, оскільки він забезпечує комплексне вивчення фінансового забезпечення, як одного цілого з представленням механізму його функціонування. При дослідженні сутності поняття «фінансове забезпечення підприємств сфери туризму» із використанням системного підходу слід зважати на такі особливості: сфера туризму потребує фінансування у суміжні сфери; здійснюється соціальний ефект; сфера туризму є одна з найбільш мобільних сфер підприємницької активності; фінансове забезпечення сфери туризму не може відбуватися без розроблених та затверджених державних або місцевих програм розвитку туризму; залучення нових технологій у сферу туризму не впливає на органічну будову капіталу; туристична сфера значно легше переживає кризові явища в економіці; для сфери туризму притаманні особлива схема кругообігу оборотних коштів.
Тому, слід зазначити, що проблема фінансового забезпечення туристичної галузі є досить актуальною, оскільки розвиток туризму стимулює інші галузі економіки та сприяє розвитку конкурентоспроможності держави на міжнародному рівні. Основними ефективними фінансовими інструментами, що забезпечують розвиток туристичної галузі в Україні мають стати: бюджетне фінансування програм розвитку туризму; кредитування; податкові пільги під конкретні проекти; субсидіювання; підтримка підприємств банками, страховими компаніями, корпораціями.
Економіка туризму потребує фінансування в суміжні сфери діяльності: готельне та ресторанне господарство, транспорт, розважальну інфраструктуру, народні промисли, а соціальний ефект туризму полягає в тому, що інфраструктурою користуються туристи і місцеве населення.
Фінансове забезпечення ринку туристичних послуг передбачає залучення коштів у першу чергу в розвиток сучасної туристичної інфраструктури, внутрішнього та соціального туризму. Цільове фінансування виступає основою розвитку державної туристичної політики та сприяє розвитку економічного потенціалу національного господарства.
Список використаних джерел:
1. Григор’єва Я. В. Фінансове забезпечення туристичної галузі: стан та проблеми. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх прав. Серія економічна, Львів, 2012. № 2. С. 248.
2. Шуплат О. М. Фінансування інвестиційної діяльності підприємств сфери туризму: теоретичний аспект.Інвестиції практика та довід. Економічна наука.Чорноморськ, 2016. №15. С. 28-33.
3. Кифяк В. Ф. Організація туристичної діяльності в Україні. URL: http://tourlib.net/books_ukr/kyfjak_8.htm (дата звернення 10.10. 2019).