Сторінка 1 з 1

МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО РОЗРОБКИ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ТУРИСТИЧНОГО РИНКУ РЕГІОНУ

Додано: Сер листопада 18, 2020 4:18 pm
вова гончарук
Акулов М. Г.,
к.е.н., доцент,
Руденко М.
Уманський державний педагогічний
університет імені Павла Тичини

Актуальним завданням дослідження сучасного туристичного ринку повинне бути не просте визначення алгоритму технології його роботи, а пошук методів для розв'язку першочергових для галузі туризму проблем. Механізм планування розвитку туристичного ринку повинен містити в собі кілька напрямків: визначення пріоритетних цілей; збір і відстеження інформації про компоненти, що мають найбільш істотне значення для розвитку туризму в регіоні; облік факторів і кон'юнктури розвитку ринку; забезпечення взаємозв'язку між показниками; оцінку реального положення, формулювання й аналіз проблем; складання прогнозів розвитку туризму; вибір оптимального варіанта розвитку; контроль над здійсненням планів.
Зростання популярності туризму в Україні і світі (зокрема зеленого туризму та активного відпочинку) може позитивно вплинути на вирішення проблемних питань соціально-економічного розвитку територій області шляхом використання значного туристичного потенціалу регіону. Зокрема, це може стати стимулом для розбудови туристичної інфраструктури, яка б у повній мірі забезпечувала потреби туристів, для започаткування підприємницької діяльності у сфері туризму та розширення діяльності існуючих суб`єктів туристичного бізнесу, а також частково сприяти розбудові інфраструктури громад (зокрема ремонт доріг місцевого значення). Важливим фактором успішної промоції туристичного потенціалу є формування туристичного бренду регіону [1].
Обґрунтовуючи методологічні підходи до розробки стратегічних планів у відповідність із поставленими цілями й завданнями, що визначають майбутній стан регіональної відкритої соціально-економічної системи, якою є туризм Черкащини, проведемо моніторинг показників туристичного потоку регіону (рис.1). У Черкаській області зареєстровано 259 туристичних фірм, з яких 20 здійснюють діяльність туристичних операторів. Починаючи з 2016 року, в регіоні відбувається стрімке зростання туристичного потоку. Так, якщо у 2015 році область відвідало 710 тис. туристів, то у 2019 році їх кількість становила 1 млн 363 тис. осіб (збільшення на 92%; також це перевищує показники 2018 року на 8%) [1].
image_2020-11-18_181416.png
image_2020-11-18_181416.png (6.89 Кіб) Переглянуто 1930 разів
Рис. 1 Туристичний потік Черкаської області у 2013 - 2019 роках, тис чол.
Джерело: [1].

За кількістю відвідувачів визначено ТОП-3 найпопулярніші туристичні локації регіону у 2019 році: - Національний дендрологічний парк “Софіївка” у м. Умань – 490 тис. осіб; - Краєзнавчий музей у м. Черкаси – 133 тис. осіб; - Об’єкти Національного історико-культурного заповідника “Чигирин” – 126 тис. осіб. Сума надходжень туристичного збору по області склала 4 млн 727 тис. грн. Цей показник більший у 6,5 разів, ніж у 2018 році (таке збільшення можна пояснити змінами у законодавстві, адже у 2019 році було встановлено нові ставки туристичного збору). У регіоні функціонують 75 готелів та аналогічних закладів розміщення, 2 туристично-інформаційні центри (м. Канів та Чигиринський район) та 46 сільських зелених садиб [1].
На основі економічного моніторингу ринкової кон'юнктури туристичного ринку, аналізу економічного потенціалу й соціального вектора розвитку Черкаської області нами сформований комплекс методологічних підходів до розробки стратегії розвитку ринку туризму в регіоні й визначені цільові показники його розвитку (табл. 1).
Рисунок 1.jpg
Рисунок 1.jpg (177.04 Кіб) Переглянуто 1930 разів
Етапи розробки стратегії Методологічні підходи до розробки стратегії
Аналіз соціально-економічного розвитку регіону Методика побудови профілю соціально-економічного розвитку дозволяє визначити пріоритетні напрями туристичної діяльності, оцінити існуючі тенденції соціально-економічного розвитку
Кон’юктурний аналіз Включає аналіз кількісних і якісних показників. Кількісні показники відтворюють конкурентну стійкість туристичного сектора кісний аналіз передбачає визначення наявності і складу ресурсної бази, яка підсилює конкурентоздатність регіону на ринку туристичних послуг
Стратегічний аналіз розвитку туризму у Черкаській області
(SWOT-аналіз) Базується на дослідженні факторів внутрішнього і зовнішнього середовища розвитку регіонального туристичного ринку, які визначають формування ефективних стратегій управління ринком туристичних послуг, відтворюючи сформовані загальні стратегічні напрями розвитку держави
Визначення цільових орієнтирів і напрямів розвитку регіонального туристичного ринку Обґрунтування пріоритетів розвитку туристичної індустрії в регіоні на основі кластерного підходу; виявлення умов, що забезпечують конкурентоздатність регіонального туристичного ринку
Розробка сценарію розвитку Розробка багатофакторного стратегічного плану щодо нарощування ефективності функціонування регіонального туристичного ринку. Формування зон випереджувального розвитку і територіального туристично-рекреаційного кластера
Інституціональні механізми реалізації стратегії Удосконалення державного і муніципального управління, комплексне використання інструментів і методів стратегічного планування

Результати проведеного аналізу показали, що соціально-економічний розвиток Черкаської області, як у цілому, так і за всіма показниками відзначений позитивними тенденціями.
У якості позитивних слід зазначити наступні тенденції:
- наявність високого туристичного потенціалу;
- збільшення обсягу платних послуг, зростання грошових доходів населення й ослаблення інфляційного тиску;
- зростання числа організованих туристів;
- високі показники темпів росту й місткості ринку;
- збільшення обсягу туристичних послуг і послуг засобів розміщення;
- стабільний приріст виторгу в туристичних організаціях області;
- збільшення кількості дітей, що відпочили в дитячих оздоровчих установах;
- стабільне зростання числа туристів і екскурсантів;
- ріст чисельності працівників, зайнятих у туристичній сфері;
- висока місткість ринку,
- відсутність підприємств монополістів.
Це визначає найкращі можливості для освоєння туристичного ринку. Зростаюча динаміка й масштаби ринку свідчать про його розвиток і розширення кон'юнктури.
Негативно на розвитку ринкової кон'юнктури позначається:
- не досить високий рівень розвитку туристської інфраструктури;
- висока насиченість ринку, велика кількість туристичних фірм;
- збільшення росту числа туристичних підприємств при високій частці турагентів (87,3%) і низькій частці туроператорів (10,9%), у зв'язку з наявністю високих вхідних бар'єрів на туроператорському сегменті ринку й необхідністю фінансових гарантій;
- перевага на ринку туристичних послуг суб'єктів малого підприємництва;
- орієнтованість місцевих туристичних компаній на виїзний туризм, перевагу сегмента виїзного туризму (87,1% від загального числа обслужених туристів) над внутрішнім і в'їзним;
- недостатня конкуренція серед підприємств засобів розміщення, що визначає повільнt зростання якості надаваних послуг і перевищення попиту послуг розміщення й відпочинку над пропозицією;
- перевищення пропозиції туристичних послуг над споживчим попитом, що у свою чергу породжує високу конкуренцію серед туристичних підприємств;
- сезонність більшості внутрішньообласних маршрутів, під впливом яких, спостерігаються внутрішньорічні коливання попиту та пропозиції.
Резюмуючи вищесказане можна характеризувати ринок туристичних послуг Черкаської області як достатньо масштабний, динамічний, що перебуває в стані прискореного росту, але не досить збалансований. Негативною тенденцією є те, що частка внутрішнього туризму на регіональному ринку охоплює лише 12,9%. Цей сегмент ринку вимагає додаткових інвестицій як державних, так і приватних. З метою розробки кон'юнктурного прогнозу розвитку ринку туристичних послуг Черкаської області на період з 2020 по 2025 рік, нами був проведений SWOT- аналіз, який дозволив визначити фактори зовнішнього й внутрішнього середовища для розвитку внутрішнього й в'їзного туризму, що визначають конкурентоспроможність регіональної туристичної індустрії
Аналіз сучасної ситуації й конкурентний прогноз розвитку регіонального ринку туристичних послуг проведений на основі експертної оцінки факторів зовнішнього середовища і якісно-кількісних характеристик параметрів стану економічного й соціального потенціалу регіону. Фактори зовнішнього середовища оцінені на основі макроекономічних і макросоціальних тенденцій, виділених у базових документах державного й регіонального рівнів [2].
Базовою моделлю перспективного розвитку туризму в Черкаській області є взаємовигідне співробітництво різних сфер економіки. Для підвищення ефективності взаємовигідного співробітництва й розвитку внутрішнього туризму необхідно консолідувати зусилля державних органів влади й представників туристичного бізнесу. Визначення перспектив розвитку туристичного ринку на рівні Черкаської області й вибір напрямків організації маркетингової діяльності туристичних організацій, на нашу думку, повинні базуватися на вивченні реальних і потенційних потреб, купівельних можливостей, ситуації на ринку.
Список використаних джерел:
1. Стратегія розвитку Черкаської області на період 2021-2027 роки. URL : http://ck-oda.gov.ua/wp-content/uploads/2020/05/20052020_5.pdf. (Дата звернення 07.10.2020 р.)
2. Ринки туристичних послуг: стан і тенденції розвитку : монографія / за заг. ред. професора В.Г.Герасименко. – Одеса : Астропринт, 2013. – 334 с.